Dag 6: Exploring NYC

21 juli 2017 - New York City, Verenigde Staten

De wekker ging al vroeg, we pakken zowat iedere minuut van de dag want we hebben er maar twee in New York. Op weg naar Downtown Manhatten met de metro snel een ontbijt burger gekocht bij Dunkin Donuts. Twee dikke plakken toast met ei en boter. Slappe koffie voor Joke en mij, een kouwe koffie zonder niks voor Pim. Deze waren niet bepaald lekker.

Uitgestapt vlakbij Times Square en meteen de drukte in. Op zoek naar waar we de kaartjes voor de Hop-on Hop-off bus kunnen halen. Gelukkig lopen er zat verkopers rond die je van alles proberen aan te smeren. Zo ook mensen van de Grey Line, onze tourorganisatie. Met de kaarten en VIP tickets op zak stappen we als eerste de bus voor de Downtown Tour in. Deze brengt ons met begeleiding door de drukke straten van Manhatten.

Helemaal bij het water stappen we weer uit. Bij Battery Park, waar je het Vrijheidsbeeld kunt zien, lopen we tussen de bomen. Alle gebouwen zijn zo groot dat de mooie oude bomen net struiken lijken. Na de opstapplek voor de helikopter vlucht te hebben gevonden gaan we wat eten bij Chipotle. Een groot bord met rijst, bonen, kip en saus. Een beetje pittig en veels te veel.

Het is tijd voor de vlucht, we hebben mazzel. Zodra we binnen zijn door de metaaldetector krijgen we een reddingsvest om. De instructeur verteld ons dat hij ons op een 20 minuten vlucht gaat zetten, 5 minuten meer dan waar Joke voor betaald heeft. Al snel stijgen we op en draaien we om het Vrijheidsbeeld heen.

De stad is prachtig vanuit de heli, sommige gebouwen zijn zo hoog dat je zelf vliegend nog omhoog moet kijken. De piloot verteld over wat we zien terwijl hij ons over de rivier de Hudson vliegt. Na 10 minuten keren we om en vliegen dezelfde weg terug. Zo krijgt iedereen alles van links en rechts te zien. Weer veilig geland op het ponton aan het water kopen we toch maar de foto van ons drieën voor het plakboek.

De rest van de dag hebben we nog meer bus-tours gedaan. Rond 7 uur gaan we het nieuwe World Trade Center gebouw in. De hoogste wolkenkrabber van het noordelijk halfrond, The One World Observatory. Binnen een minuut zijn we boven, 100 verdiepingen, terwijl de muren van de lift van uitzicht veranderen door de jaren heen. Heel vreemd om opeens de Twin Towers te zien verdwijnen terwijl we 2002 passeren.

Boven worden we verrast door het geweldige uitzicht. Je kunt helemaal rondlopen en de wijde omgeving bekijken. Als je heel dicht bij het glas komt kun je zelfs bijna recht naar beneden kijken. En als je heel stil staat voel je de toren zachtjes bewegen in de wind. Heel bijzonder en voor mij echt een mijlpaal voor wat de mens allemaal kan maken.

Na de zon onder te hebben zien gaan zijn we weer naar beneden, net zo snel. We wilden nog snel een kijkje nemen op Times Square, maar dat duurde allemaal wat langer. Het was er enorm druk, massa’s mensen en auto’s. Muziek, straat artiesten, foodtrucks en winkels. Alles open tot 12 uur ’s nachts, zelfs de schoenenwinkels. Door alle reclame schermen en lichten van de winkels lijkt het wel dag. Hier merk je echt dat deze stad nooit slaapt.

Rond een uur of 2 in de nacht komen we weer aan bij het hostel. De nacht-metro’s rijden wat anders dan die van overdag. Hoop overstappen en wachten in de hete metro stations. Maar het was het dagje wel, enorm veel gezien, gevoelt, geroken en geproefd. Morgen nog een dag.